08.-11.07.16 Svolvær - Å i Lofoten - En Magisk Sykkeltur gjennom Lofoten

3 damer fra Troms, med ønske om å bruke ei langhelg i Lofoten til noe fornuftig, givende, litt fysisk aktivt og sosialt  - Da ble det sykkeltur fra Svolvær til Å.

Denne strekningen ble valgt utfra at vi ikke ønsket å sykle så mange tuneller og minst mulig etter E10, som er hovedvegen gjennom Lofoten. Nå skal det sies at vi brukte ikke lang tid på planleggingen, men hver og enn av oss fant ut endel praktiske ting, tips og gode råd via nettsøk. Vi hadde jo ferie og la derfor opp til 3 dager på sykkelsetet med relativt korte daglige distanser. Her gjaldt det ikke å sykle fortest fra A til Å, men å oppleve Lofoten fra sykkelsetet.

Torsdag:

Etter omlag 5 timer i bilen, rullet vi inn til Svolvær. Fant fort fram til Lofoten feriesenter, fikk slått opp teltene, før vi stakk ned til sentrum for en pizza og en øl og en siste kikk på kartet. So far, so good - Alt under kontroll.

Startselfie...veldig viktig :) Fra venstre Reidun, jeg og Elisabeth.

Fredag: Dag 1 på sykkelsetet fra Svolvær til Strandslett/Brustranda camping - ca 53 km:

Rolig morgen med litt sen frokost, ned med teltene og pakking av alt utstyr på syklene og i sykkelveskene.

(Tips: Gjør en "prøvepakking" hjemme før du drar, ting tar større plass enn du tror).

Første stopp etter omlag 5 km, Kabelvåg, tid for et bakeribesøk med kaffe og kanelbolle :)  Nevnte jeg at dette skulle være en sykkeltur med høy kose- og trivselsfaktor ?

Fra Svolvær og litt forbi Ørsvåg er det gang- og sykkelveg. Her syklet vi også gjennom den eneste tunellen (tror den er ca 500-600 m) på turen. Vi hadde både refleksvester og blinkende rødt baklys, men likevel tutet bilene på oss. Sannsynligvis fordi vi ikke hadde lys foran på syklene.

Tips: Ta turen ned til Henningsvær - det har du tid til.

Deretter gikk det rake vegen over Gimsøybrua, Gimsøya helt over brua ved Sundklakk. Her tok vi av, og syklet Fv 815 mot Valberg (også kalt Valbergvegen). Dette gjorde vi fordi vi ønsket å kunne sykle på en mindre trafikkert veg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi syklet ikke lenge før kaffetørsten og sulten meldte seg. Og plutselig, som kastet utav intet, sto det Cafe Rebecca på et skilt i vegkanten. Ved første øyekast så bygget ut som det hadde sett sine beste dager, men et skritt inni cafen og samtlige 3 av oss fikk hakeslepp. For en cafe, for en stemning, hvite damaskduker, masse levende lys, kunst på veggene - for en varme. God mat (fiskesuppe), god service og et veldig trivelig vertskap som villig fortalte og forklarte. Mens vi satt på Rebecca kom det 4 syklister til. Fyr i peisen og god stemning.

En flokk reveunger i vegkanten fikk oss til å stoppe opp. Veldig tamme og tydelig vant til å bli matet av forbipasserende.

Etter ytterligere noen kilometer nådde vi Strandslett og Brustranda camping. Om man ikke vil fricampe er vel dette den eneste campingplassen langs Valbergvegen. Helt grei standard, rent og pent. Her finner du hytter, robuer, telt og bobilcamping. Campingen har også en cafe hvor du får kjøpt lettere mat (pizza, karbis osv).

Lørdag: Dag 2 på sykkelsetet fra Brustranda, via Leknes til Ballstad - ca 27 km:

Vi pakker sammen teltene, og setter kursen mot krysset i Skifjorden. Her skulle vi skal ta avgjørelsen om å sykle rett til Leknes eller ta runden rundt Stamsund og Steine. Valget ble enkelt, da vi kom til krysset Fv 815/Fv 817 begynte det å regne. Vi tråkket oss opp bakkene i retning Leknes, gjennomvåte, småkalde og kaffetørste. Her ble det en 3 timers tørkerunde på cafe før vi syklet videre et stykke etter E10 og tok av Fv 818 mot Ballstad.

Tips: Ta turen rundt og få med deg Stamsund og Steine - det har du tid til.

Vi valgte å sykle mot Ballstad for å slippe og sykle gjennom den undersjøiske Nappstraumtunellen. Her hadde Elisabeth lest at det ikke var greit å sykle, noe vi også fikk bekreftet av ei jente vi snakket med utfor Leknes. Tunellen er dyp, lang, full av eksos, vegstøv og det føles som å sykle i "klister". Elisabeth hadde også googlet seg fram til Havets Helter med sin sykkelbåt som går mellom Ballstad og Nusfjord. Båtturen forutsetter et minimumsantall syklister (4). Valget var enkelt, det måtte bare bli sykkelbåten.

Litt av Ballstad.

På Ballstad teltet vi på Sjøstrand Rorbu og camping. Middagen ble lagt til Himmel og Havn som vi fikk anbefalt av vertskapet på Brustranda. Og vi ble ikke skuffet, kortreist og lokalprodusert Lofot mat - lammeskank og hvit bacalao servert i kasserollen, med mikrobrygget lokalt øl. Si`r bare: Det smakte utrolig godt.

Lammeskank, hvit bacalao med mikrobygget Lofotøl. Du spiser rett fra kasserollen (nesten som hjemme).

Søndag: Dag 3 på sykkelsetet fra Ballstad- krysset Nappstraumen med sykkelbåten til Nusfjord, via Flakstad, Ramberg, Reine, Moskenes og helt ut til Å - ca 50 km:

Rolig start på dagen, frokost og kaffe. Sykkelbåten "Ballstadgutt" hadde avgang fra Kræmmervik kl 11 så vi hadde ekstra god tid. Med syklene plassert foran på dekk la vi fra kai i Ballstad. Sykkelbåten drives av pensjonerte fiskere "Havets helter" fra Ballstad som har denne fine gamle skøyta. De frakter turister rundt om i nærområdet. Billetten betaler du kontant ombord på båten, eller inne på Vandrehjemmet skiltet "Havets Helter" i Kræmmervika. Skipperen var kjempehyggelig og svarte villig vekk på alle våre spørsmål. Overfarten varte ca 45 min og vi fikk med oss et alldeles nydelig landskap sett fra sjøsiden ispedd lokal historie.

Innseiling mot det sjarmerende fiskeværet Nusfjord. Stemningen i Nusfjord kan ikke beskrives, den må rett og slett oppleves. Et lite fiskeværs stillhet, krydret med kranglende måker med unger på alle kanter. I ettertid er jeg veldig glad vi valgte sykkelbåten framfor Nappstraumtunellen og E10.

I Nusfjord ble det selvfølgelig tid til cafe, sveler og kaffe - det må man unne seg på en søndag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mellom Nusfjord og Flakstadpollen (husker ikke helt hvor...) Typisk Lofotlandskap, irrgrønt og "polerte" bratte fjell.

Ved Flakstadpollen sykler vi inn på E10, passerer Flakstad og stopper opp ved den fine stranda på Skagen camping. Her var det surfere på brett og kajakksurfere utpå og prøvde seg i bølgene.

På Ramberg ble det en kort stopp, butikkrunde med påfyll av sjokolade og nøtter.

Tips: Ta turen til Sund, Smeden i Sunn - det har du tid til.

Fra Ramberg syklet vi rett til Reine hvor det ble en ny beinstrekk (og en øl), samt diskusjon om vegen videre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bildet viser litt av hvordan det er å sykle langs E10. Man må passe seg og ha fokus hele tiden. Vi passerte flere tuneller, men alle hadde "gammelvegen" inntakt, så vi kunne sykle utenfor.

Reidun skuer opp på steile bratte fjellvegger som nærmest velter over deg flere steder langs vegen.

Vi skuer ned mot vakre Reine, før vi sykler ned og tar fiskeværet i nærmere øyesyn.

Fra Reine syklet vi videre til Moskenes, hvor vi valgte å telte på Moskenes camping den sisten natten. Etter at teltene var satt opp, dusjing gjennomført og en deilig fiskesuppe var inntatt på campingens restaurant/pub, valgte vi å sykle helt ut til Å.

Grunnen til vårt valg var at det kom flere syklister til campingen og vår telefonsamtale med busselskapet gav klar beskjed om at "først til mølla prinsippet" gjaldt. I tillegg tok bussen til Svolvær bare 2, max 3 sykler.

Vi kosesyklet de siste kilometerne ut til Å.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Å i Lofoten - vegs ende og en Magisk Sykkeltur er over. 3 glade og fornøyde sykkeljenter har hatt en flott opplevelse av Lofoten.

Tips: Om du har 1 eller 2 dager til på deg, så går det ferge fra Moskenes til Værøy og Røst. Ta med sykkelen på første-ferga, besøk en eller begge øyene og ta siste-ferga tilbake. Evnt. tilbring ei natt på en av øyene.

Mandag: Dag 4 på bussetet fra Moskenes til Svolvær:
For å ikke bli stående igjen på Moskenes, bestemte vi oss for å ta 0630 bussen fra Å. Et valg vi i ettertid er veldig glade for. Vi var de eneste på bussen med sykler, vi fikk med alle 3 syklene (snill sjåfør) og vi kom tidlig nok til Svolvær for å rekke bakeriet, kaffe og frokost. Eneste føling med sykkelsetet denne dagen var fra bussholdeplassen i Svolvær opp til Lofoten feriesenter hvor vi hadde fått sette igjen bilen.

Tips: Om man vil unngå stresset med å komme "først til mølla" på bussen, kan man starte med å ta bussen til Å og derfra sykle til Svolvær eller der man har parkert bilen. (Forutsatt at man har med seg bil).

All grunn til å juble med hendene strakt i været - vel blåst jenter, Reidun og Elisabeth.

Besøket i Svolvær ble veldig hyggelig og vi møtte mange kjente som hadde fulgt sykkelturen vår på Facebook. Takk til dere alle for vennlig ord, klemmer, omvisning på seilbåt - ingen nevnt, ingen glemt. Vi møtte veldig mange trivelig folk langs vegen, syklister og vandrere fra inn- og utland. Alle helt overveldet over alt det vakre og unike Lofoten har å vise fram.

Den STØRSTE TAKKEN og DE VARMESTE TANKENE sender jeg til Reidun og Elisabeth. Takk for at dere inviterte meg med på sykkelturen. Vi ble en fin gjeng, vi fant fort den frie, glade og lette tonen. Farta på pedalene ble utrolig samstemte og vi holdt ut i både oppover og nedoverbakkene. Ingen tekniske uhell på sykler eller utstyr, ingen velting - bare fryd og gammen.

UTSTYR:

Vi syklet med vanlig hybridsykler,  2 sykkelvesker bak- en på hver side, teltet oppå bagasjebrettet og styreveske foran. Reidun og Elisabeth syklet med joggesko, jeg brukte stort sett sykkelsko hele vegen. Sykkelhjelm og refleksvest er et must, i tillegg lys foran og bak. De vi er litt bekvemmelige med tanke på tilgang til dusj og toalett, så vi valgte å telte alle nettene på campingplasser framfor fricamping.

Skrevet av Aud, selvutnevnt presseansvarlig og fotograf (og noen ganger også vegviser).