4 Sommerdager i Lofoten med fjellsko, sykkel, kajakk og dykking

Etter å ha vært på Senja og padlet, teltet og kosa meg med gode padlevenninner fra Målselv, gikk turen til Lofoten. Egentlig ikke planlagt, men det er som oftest de turene med minst planlegging som blir de beste. Etter sykkelturen i begynnelsen av juli fra Svolvær til Å, er trangen til å utforske Lofoten bare enda større. Her er det uendelig mange turmål, både til lands og vann, loddrett og vannrett.

Første stopp ble Offersøya, hvor jeg besøkte en padlekompis. En padlekompis som villig vekk deler tips om toppturer og fine plasser for kajakkpadling.

Dag 1: Sykkeltur fra Offersøya til Uttakleiv med topptur til Mannen:

Nydelig vær, sol fra blå himmel og god temperatur. Faktisk "shortsvarmt". Etter å ha syklet ca. 8 km kom jeg til tunellen ved den hvite badestranda ved Haukland. Den gamle grusvegen langs sjøen er åpen for syklister og gående. Som mange andre steder i Lofoten er utmarka beiteland for sauer, så husk bare på å lukke alle porter etter deg og hold hundene i bånd.

Det er ca 4 km fin grusveg rundt Veggfloget.

Stranda i Uttakleiv, et idyllisk sted hvor mange camper.

Fra den gamle skolen, som ligger rett utfor tunellåpningen, går stien opp til Mannen.  Selv om toppen bare er på  400 moh er utsikten helt fantastisk. Det går også en sti opp fra Hauklandstranda. Forskjellen på disse to er at turen fra Uttakleiv er litt lengre, men ikke så bratt som stien fra Haukland.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Brukte ca en time opp til toppen, med en liten sjokolade og vannpause. Her sitter jeg på en stein oppå toppen, dingler med bein og kikker ned på Hauklandstranda.

Havtåka kommer sigende inn mot Uttakleiv.

Ved Uttakleiv kan man velge flere toppturer. Himmeltinden på litt over 900 moh og Veggen ligger i samme området. På sykkelturen tilbake tok jeg turen innom cafe`n som ligger i den gamle kraftstasjonen på Haukland.

Dag 2: Padling fra Leknessjøen og utover Buksnesfjorden:

Etter tips fra padlekompisen, ble kajakken satt ut fra småbåthavna ved Leknessjøen. En fin padletur mellom øyene utover Buksnesfjorden.

Utover Buknesfjorden. Gravdal blir til høyre.

På tur tilbake mot Leknessjøen. Foran meg ligger Offersøykammen, Veggen og Mannen.

Dag 3: Scuba-diving på Ballstad:

Fant ut at Lofoten diving på Ballstad arrangerer dykking med instruktør. Disse dykkene går ned til 6 m og varer ca 45 min. Man få en grundig teoretisk gjennomgang, hjelp til å få på plass alt utstyr og oksygentuben, før man hiver seg ut på dypet. Skulle egentlig ta med kameraet mitt, men av sikkerhetsmessige grunner fikk jeg ikke lov å hekte det på dykkerdrakten. Har derfor (dessverre)  ingen bilder fra sjøbunnen utenfor Ballstad.

Dette var det fjerde 6m-dykket mitt, men det første i Nord-Norge. Med alt utstyr på plass, påkledd i 2 våtdrakter, tube på ryggen og vesten full av bly, bar nedi dypet. Jeg som padler har jo sett at det finnes koraller og at det er mye liv under vann. Men at jeg skulle komme til å se så mye liv og farger hadde jeg ikke trodd. Koraller i rosa og lilla, store og små krabber, hårete krabber, skjell, snegler, små fisk og flyndrer, sjøanemoner, sjøstjerner, kråkeboller, sjøpinnsvin og noe som jeg ikke kan artsbestemme. En helt fantastisk fargerik verden der under overflaten, en verden som virkelig fasinerer meg. Det kommer nok til å bli mange flere dykk på meg i årene som kommer. Såkalte "turist-dykk".

Klar for opplevelser i dypet. Dette er noe som virkelig gir meg et "kick".

Jeg ble tatt godt vare på, både før -i/-og under dykket, og jeg oppfatter Lofoten diving som dyktige og profesjonelle.

Etter opplevelsen i dypet, gikk turen til den beste restauranten (jeg vet om)  på Ballstad - Himmel og Havn. Fiskesuppe med persille og kokos smakte supergodt.

Kveldssteming fra Ballstad, et vakkert fiskevær, hvor jeg trives veldig godt.

Dag 4: Siste natt i Ørsvågvær og cafè med ei venninne i Svolvær:

Siste natt i teltet på Sandvika camping i Ørsvågvær før ferden gikk videre mot Svolvær og cafèrunde med ei venninne. Riktig så fin avslutning på fine dager i Lofoten før kursen ble satt hjemover.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hurtigruta på tur mot Svolvær. Bildet er tatt fra Ørsvågvær.

Takk for denne gang Lofoten, takk for fine dager og gode opplevelser.

Takk til min padlekompis for gjestfriheten, god mat og drikke, trivelig prat og gode tur/- og padletips. Takk til Stefanie for hyggelige timer i Svolvær.

Dette innlegget beviser at det går helt fint å dra på "helt-alene-ferie" til Lofoten :) Kommer tilbake en vakker dag.