På sykkeltur i Ville Vakre Lyngen- fra ytterst på Lyngstuva til Lyngseidet - med en liten kveldstur til Blåvatnet

Når værmeldinga viser lite vind, mye sol, god temperatur og bare litt regn - da kontakter jeg Tove, min sykkelvenninne fra Lyngen. Vi har tidligere snakket om å sykle ytre del av Lyngenhalvøya og NÅ hadde vi tid og mulighet. Litt research på avstander, bussruter, overnattingsmuligheter ble gjort omtrent kvelden før. Det resulterte i at vi valgte slik:

-Bilen min ble parkert hjemme hos foreldrene til Tove i Oksvika, ca 5 km utfor Lyngseidet. Herfra startet vi turen med å sykle til Lyngseidet.  Vi tok bussen (12.55)  til Russelv som er så langt offentlig veg og rutegående transport går. (OBS!!! Bussen fra Lyngseidet til Russelv går IKKE hver dag - Bruk Tromskortets ruteplanlegger). Fra Russelv skulle vi sykle til Jegervatnet og Troms Turlags hytte (Jægervasshytta) for overnatting. Dagen etter skulle vi se an været, og kanskje ta turen innom Blåvatnet i Sør-Lenangsbotn, eller sykle tilbake til Lyngseidet - alt ettersom om det var sol eller regn. Dette var i korte trekk vårt turopplegg for 2 dager på sykkel helt ytterst i Lyngen.

Første dag:

Så etter å ha stablet syklene våre inne på bussen og hompet utover i 1,50 t (direktebuss uten bussbytte) ble vi satt av ved vegs ende på Russelv. Vårt sykkeleventyr langs Ullsfjorden og Lyngsalpene startet :)

Startselfie fra Lyngstuva - Tove og meg (i anledning antrukket i gult sykkeltøy og dertil matchende hjelm). Midt mellom oss skimtes Nord-Fugleøya og litt av Vannøya helt til venstre i bildet.

For å starte så langt ut som man kommer på Lyngenhalvøya, satte vi fra oss syklene og gikk vi de 2-3 km ut til Nordklubben på Lyngstuva. Herfra har man en fin utsikt mot Vannøya, Nord-Fugleøya, Arnøya og Skjervøya. Vi hadde sol og klart vær, så dette synet var helt fantastisk.

Tove og Nord-Fugleøya.

Fyrlykta på Nordklubben, Nord-Fugleøya og Arnøya

På tur innover Sør-Lenangen i et herlig sommervær. I Nord-Lenangen fikk vi kjøpt oss litt sjokolade og annet "digg" på Joker butikken. Vi stoppet flere ganger, enten for å ta bilder eller fylle på med vann og "små-mat".

Vi hadde, som sagt, valgt å overnatte på Troms turlags hytte (Jægervasshytta) ved Jegervatnet. Fra fylkesveg 312 til hytta er det ca. 3 km.  Omlag halvparten er skogbilsveg og fin å sykle på. Ved Turboleiren (leirskolen) satte vi igjen syklene og pakket med oss det aller mest nødvendig og gikk det de siste 1,5 km etter stien til hytta. (Her kan man ikke sykle).

Vel framme ved hytta, fikk vi oss tre skikkelige nedturer.

1. Sengene er gørrskitne og sandete. Vi hadde med lakenposer og fant to som var litt renere enn de andre i yttergangen på baksiden av hytta.

2. Kopper og kar var ikke rene nok etter vår smak.

3. Den verste nedturen - vi hadde glemt fyrstikker/lighter, ergo - ingen lys, ingen fyr på gassen- hvilket betyr ingen varmt vann til vår drytech-middag, ingen varme i ovnen og ingen badstu. Etter å ha saumfart hytta for fyrstikker eller andre opptenningsobjekter, fant vi ca 0,5 cm fyrstikk med litt rød svovel, 2 halvbrente telys og en fakkel. Flaksen står som vanlig turglade damer bi, og jeg fikk fyr i et at telysene med den pitte-pitte-lille fyrstikken vi fant. Helt utrolig at det går an å bli så glad for å se et telys brenne.....  Med fyr på to telys og en fakkelboks bar det ned i badstua med fakkelboksen. Det ble fyrt opp i badstua, mens det ble varmet vann inne til drytech-middagen.

Så etter nedturen med skitne senger og kopper, ble ei varm badstu i vannkanten det som trakk Jægervasshytta opp. Etter å ha syklet og gått i flere timer, var det bare en herlig opplevelse å sitte i den varme badstua og kunne løpe uti Jegervatnet for en avkjølende og forfriskende duppert (vi svømte ikke, bare duppet).

Vi sovnet tilslutt og fikk mange timer god søvn i den luftige yttergangen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vakker solnedgang over Jegervatnet. Bildet er tatt fra trappa til badstua.

Andre dag:

Sen morgen, vi sov lenge og kosa oss med frokosten.  Det fine sommerværet fra dagen før var borte, og det var mer som tydet på at det kom til å begynne og regne. Vi hadde avtalt at vi skulle se an været, før vi bestemte oss for hva vi skulle gjøre. Hvis det lå an til god-vær skulle vi gå en tur opp til Blåvatnet i Sør-Lenangsbotn. Hvis været var mer ustabilt, skulle vi sykle videre mot Lyngseidet. Med små regndråper i lufta, ble valget enkelt- vi syklet mot Lyngseidet.

Våre trofaste hybrid-slitere med front- og backroller sykkelvesker.

Selvfølgelig begynte det å regne og da vi trillet inn på fergeleiet på Svensby var vi gjennomvåte. Etter en liten tørke-pause bar det videre innover Ullsfjorden.

Vi traff to trivelige sveitiske turister på fergeleiet som ble hyrt inn som fotografer. Som dere ser er vi kledd i sterke farger og refleksvest.

Bildet har jeg valgt å kalle..........Må man på do....så må man på do.......

Pause i røsslyngen under de bratte og ville Lyngsalpene.

Lyngsalpene er unike og utrolig vakre.

Etter noen timer på sykkelsetet kom vi fram til Lyngseidet, hvor det bar rett inn på den lokale cafèn på Myra. Kaffe+softis=premie :) Omlag 80 km rullende opplevelser på sykkelsetet var lagt bak oss. Vi var kjempefornøyde, både med turen og med oss selv, vi hadde nok en gang klart å gjennomføre en drøm, et ønske.

Sen kveld, andre dag:

Siden det ikke ble tur opp til Blåvatn på oss, gikk jeg denne turen alene på kvelden. Fra parkeringsplassen i Sør-Lenangsbotn opp til Blåvatnet er det 4,2 km. Første del går etter sti, mens den siste del av turen går i et mer steinete og ulendt område. Jeg gikk i et normalt tempo og brukte omlag 1 time opp til Det Blå Vatnet. Og hvilket syn som møtte meg da jeg klatret over kanten...........bare se:

Blåvatnet får sin blå-blå farge fra smeltevannet som renner fra isbreen i bakgrunnen. Vakkert ????

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På tur ned fra Blåvatnet. Før havtåka om sigende, gav den lave kveldssola slike fine lange skygger. I bakgrunnen ser vi isbreen som gir blåfarge til Blåvatnet.

Anbefalinger -dersom du vil sykle denne delen av Lyngen:

Sjekk nårtid bussen går. Den går ikke daglig, men dette finner du informasjon om på tromskortets hjemmeside.

Dersom været er klart og fint, ta deg umaken å gå helt ut til Nordklubben, før du starter på sykkelturen innover Ullsfjorden. Har du terrengsykkel, kan du sykle nesten helt ut til Nordklubben.

Dropp overnatting på Jægervasshytta. Ta med telt og slå opp camp på parkeringsplassen til Blåvatnet. Her er det tilrettelagt med utedo, bålplass og du finner fine teltplasser. Elva renner like ved og du har da tilgang på rent vann. Evnt. kan du gå opp til Blåvatnet og telte der. Det er dårlig med skog oppe ved Blåvatnet, så hvis du ønsker bål, må du ta med egen ved. Ved å overnatte på denne tilrettelagte innfallsporten kan du på en enkel måte kombinere sykkeltur og fottur til Blåvatnet, noe jeg anbefaler.

Beregn god tid, det blir mange fotostopp på turen. Det er dårlig (få, bare 1) butikker langs vegen, så jeg anbefaler å ha med all mat. Det er tilgang (små bekker) på påfyll av vann langs vegen.

Takk til Tove for en fantastisk fin sykkeltur, trivelig selskap og mye latter.

Nok en gang leverte Ville Vakre Lyngen en fantastisk turopplevelse :)