18.08.16 Sultindtraversen - Fra Rossfjord opp på Sultinden - derfra til Blåfjell - før vi ender opp på toppen av Vassbruna

Denne turen har jeg og min gode turvenn, Gunnlaug,  snakket endel om de siste årene. Gunnlaug har gått den tidligere, for noen år siden, i tåke og rufsete vær. Så vi var begge klar for å gå traversen, vi ventet bare på den aller mest perfekte sommerdagen - Den dagen var 18. august, da var det solskinn, varmt, blå himmel  og vinden hadde tatt fri.

Sultindtraversen er kort beskrevet en topptur over tre fjell, Sultinden 1026 moh, Blåfjell 1032 moh og Vassbruna 1203 moh. Det er hippsomhapp hvilken veg man går, vi valgte å gå i stigende rekkefølge ift moh, Sultind-Blåfjell-Vassbruna. For oss var det enklest, da kunne vi  sette igjen en bil ved sluttpunktet på turen, Tårnvatn. På den måten ville vi få den korteste (og bratteste) vegen ned fra Vassbruna. Alternativt, kan man gå ned til Kjerresnes, med da blir nedturen fra Vassbruna veldig lang.

Som sagt, med en bil satt igjen ved Tårnvatn, kjørte vi til Rossfjordstraumen, parkerte ved barnehagen og begynte på vegen opp til toppen av Sultinden. Første del av turen går på en god sti, men i skoggrensa var merkingen delvis borte. Vi mistet iallefall merkinga, men vi så hytta under toppen, og etterhvert toppen. Gunnlaug som hadde gått turen tidligere viste hvor vi skulle gå for å finne det enkleste skaret/kløfta opp til toppen av Sultind. Vi brukte litt i overkant av 2 timer opp, og da gikk vi i et normalt tempo. På veg opp passeres noen bekker, den siste rett før skogbandet -pass på og fyll opp vannflaska di hvis du trenger det. Ingen luftige partier. År om annen er Sultind med i Ti På Topp i Lenvik, og da merkes ruta på nytt, slik at det vil være enklere å finne vegen opp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg og Gunnlaug koser oss på toppen av Sultinden. Det ble en liten matbit og litt kaffe før vi gav oss videre mot neste topp, Blåfjell.

Mot Malangen og yttersida av Kvaløya. Hekkingen skimtes til venstre og Håja stikker opp helt bakerst i bildet.

Fra Sultind gikk ferden videre mot Blåfjell. Det er ikke merket, så du må selv finne ruta, og velge hvor du skal gå. Her rotet vi litt og valgte nok en vanskeligere rute enn vi hadde behøvd. Vi gikk mest på høyre siden av toppeggen, noe som medførte mye klatring i ur, store steiner og noen småe flåg. Det er lett å gå seg fast, noe vi også gjorde en gang. Heldigvis kunne vi gå enkelt tilbake og finne en ny rute. Hadde vi holdt oss mest mulig oppå den smale eggen, hadde nok turen vært lettere. Vel, vi lærer så lenge vi lever og vi ble en erfaring rikere på "hvordan velge riktig rute". Her er det noen partier som er ganske luftig.

Det er ikke lange biten mellom Sultind og Blåfjell, men vi brukte litt tid pga valgene vi gjorde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi står på Blåfjell og ser tilbake mot Sultind.

Mot den fine badestranda på Tårnvatn (nærmest) og Rossfjord i bakgrunnen.

Fra varden på Blåfjell mot neste mål, toppen av Vassbruna.

Fra toppen av Blåfjell ned til bunnen, der ruta opp til Vassbruna starter var nok den strekningen jeg følte var lengst og kjedeligst. Endel stein og ur fra toppen og ned, men straks man begynner på ruta opp mot Vassbruna er det greit og stabilt å gå. Her kommer du inn på merket sti fra Tårnvatn og Kjerresnes. Enkelt og greit, bare å følge merkinga helt opp til toppen. Ingen spesielt luftige partier (bortsett fra helt på toppen da...)

To glade vandere på toppen av Vassbruna. På toppen er det luftig, men platået er flatt og greit å bevege seg rundt på. Det ble en ny matpause og kaffekopp, før vi starte nedturen mot Tårnvatn. På toppen av Vassbruna møtte vi 3 stykker som hadde gått turen opp fra Tårnvatn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Målselvas utløp og oppover mot "Hula Mi" på Øvre Rossvoll. Som du ser...litt luftig utpå kanten.

Tilbakeblikket...........på ruta vi gikk, helt ytterst ligger Sultind, i midten Blåfjell og her står vi på Vassbruna og bare nyter utsikten, selskapet, matpakkene våre, og turen. Kan vi ha det bedre ?

Fra Vassbruna gikk vi den merkede stien ned til Tårnvatn. Dette var den aller verste delen av turen, bratt og glatt. Her måtte man ha fokus på armer og bein hele tida, og her hadde jeg mitt eneste fall på turen. Det gikk heldigvis bra, bare et skrubbsår.  Sliten og passe mør i beina, da er sjansen for å trå feil og falle ganske stor. Du verden så glad man blir når man ser bilen, og vet at man har gjennomført noe man lenge har drømt om. Det er en lykkerus som ikke kan beskrives, den må rett og slett bare oppleves.

Kort oppsummering av turen:

Jeg gikk med vanntette joggesko med ekstrem grov såle. Det fungerte fint oppover og sånn passe bortover, men jeg savnet ankelstøtten når jeg gikk nedover. Skal man gå mye i steinete terreng er det en fordel å ha stivere sålen enn det joggeskoene gir. Jeg valgte å gå i shorts, noe som medførte at jeg var oppskrapet og full av sår på beina. Velg langbukse om du ikke vil skrape deg opp. Jeg hadde med stavene mine, og de er gull verdt, spesielt når det går nedover på sti. Staver er noe herk når det er stein og ur, og der man trenger armene fri for å klatre og heise seg opp. I ura ble stavene kastet oppover, mens jeg selv klatret etter. Kunne stappet de nedi sekken, men lat som jeg er tok jeg meg ikke tid til det.

Vi brukte 8,5 timer totalt på hele turen - fra start til mål.

Nok en gang vil jeg sende en stor klem og et stort takk til min turvenn, Gunnlaug. Uten deg hadde jeg ikke gått denne turen (og heller ikke mange andre turer). Gleder meg bare til vårt neste eventyr - hvor det nå enn blir ?