Pingla med pulk på Alene-påskeskitur i Indre Troms

Alene på skitur i påsken skulle testes ut for første gang denne påsken. Jeg har gått aleneturer på vinteren før, men ikke "Alene-påskeskitur-med pulk".

Med utgangspunkt i hjemplassen (Signaldalen) og de begrensede muligheter det er med kollektiv transport ble planen å gå fra Rognli, ved vegs ende i Signaldalen, opp Parasdalen til Gappohyttene på første dag. Deretter skulle jeg gjennom Isdalen til Rostahyttene i Rostadalen på dag to. Dag tre skulle gå fra Rostahyttene, via Moska til Pältsahytta i Svergie. Og dag fire fra Pältsahytta, via Gappo og rett hjem. En relativt god plan, forutsatt godt vær og føre.

Dag 1 Rognli - Gappo:

Mandag ettermiddag startet jeg opp Parasdalen og kom fram til Gappohyttene akkurat tidsnok til å være så heldig å få ei seng (dvs. slippe å ligge i stua). Grunnen til at jeg rakk å få ei seng, var at det kom to kjenninger forbi på skuter og jeg fikk henge etter noen kilometer. Første natt forløp greit i ei nesten full hytte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dårlig sikt - På tur fra Gappo mot Golda.

Dag 2 Gappo - Golda:

Tirsdag var som sagt planen å gå Isdalen til Rostahyttene, MEN - det blåste og snødde tett, og fra Gappohytta så jeg at det ville være 0 sikt oppå toppen av Isdalen. På tur opp Parasdalen dagen før traff jeg noen som kom derfra og de kunne fortelle at det hang endel fokkskavler og det var litt langt mellom vegstikkene på toppen. Så, det var den dagen jeg ble Pingla med Pulk, og valgte bort Isdalen til fordel for Goldahyttene. Da kunne jeg gå i le av Rundfjellet, delvis følge skuterløypa og få en fin tur mot Veltvannet (vann 469) og Golda. Jeg har gått Isdalen på vinterstid en gang tidligere og da fikk vi også dårlig sikt over toppen. Nedfarten mot Rostahyttene er lang, og stedvis bratt. Det er også en del skrenter og bekkedaler man kan være uheldig å skli nede, og da spesielt med en tung pulk som trykker på. For meg var det ikke så viktig å gå akkurat den planlagte ruta, og jeg viste at jeg fra Golda kunne sende melding hjem om endring i planen.

Det går skuterløype fra Rognli til Veltvannet som ligger noen kilometer fra Goldahyttene, og jeg tenkte at det ville være lettere å følge skuterløypa framfor å tråkke veg med en tung pulk under Rundfjellet. Problemet var bare at akkurat denne dagen var det så dårlig vær at det var ingen ute på skuter. Det var bare å tråkke seg spor gjennom Skjærdalan i 10-15 cm nysnø på tur mot Veltvannet.

Midt i Skjærdalan møtte jeg et finsk par som begge gikk med pulk, og "lucky me", de kom fra Golda og skulle til Gappo. Vi vekslet noen ord og fulgte hverandres spor. Etter en tid var sporet delvis føket igjen, men skuterløypa er stukket med vegstikker. Der det manglet stikker var det bare å kikke på kompasset og prøve finne stikkene igjen. Turen gikk greit og da jeg sto på høyden ovenfor Veltvannet klarnet det opp og vinden avtok. Jeg fant igjen sporene etter det finske paret og fulgte det til Goldahytta. Ved å gå via Veltvannet blir nok turen noen kilometer lenger enn den egentlig, men jeg valgte heller å følge tråkket spor framfor å grynne i løssnøen gjennom skogbandet. Det var en dagturgjest på Gamle Goldahytta, og han hadde fyrt i ovnen så hytta var varm. Trivelig med selskap når man har gått hele dagen og prata med seg selv. Da han dro fikk jeg hytta helt for meg selv - luksus. Det kom flere turgåere, men de tok inn på den nyeste hytta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Goldahyttene. Den gamleste hytta ligger nærmest.

Dag 3 fra Golda til Signaldalen:
Onsdags morgen ble jeg vekket av den fineste lyden i vinterfjellet.....rypekakling. En morsk rypestegg borti krattskogen ga høylydt beskjed om at HER var det han som var sjefen. Været var endelig på min side, sol, blå himmel og vindstille. Kan man ønske seg noe mer ?

Gamle Goldahytta.

Etter å ha vasket ut av hytta, båret inn ved til neste gjest og pakket pulken satte jeg kursen hjemover. Det turfølget som kom til den andre hytta hadde gått i mitt spor, så jeg valgte samme veg tilbake. Via Veltvannet, men i tråkket spor. Og heldigvis, ved Veltvannet hadde flere skutere kjørt i skuterløypa, så den var nå som et flatt fint stuegulv. Det var bare å gå, se seg rundt, stoppe og lytte og kose seg i en fjellverden jeg liker og trives i.

Tanken var at dersom jeg ble sliten, så skulle jeg bare gå til Gappo og ta siste natta der, men hvis superformen var inne skulle jeg gå hele vegen hjem. Det har jeg gjort før og vet at det er helt greit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Et eller annet sted i Skjærdalan. Vi er på tur, reven og jeg....

Formen viste seg å være på topp, så etter en pause med kaffe og litt mat bestemte jeg meg for å gå helt hjem. Været var jo knallfint, og jeg regnet med at Gappohyttene ville være fulle av folk, det var jo "onsdag før skjærtorsdag".

Innpå Parasbotn, Rundfjellet midt i bildet og Gappohyttene til høyre (de synes ikke på bildet).

Oppå Parasbotn møtte jeg ei sprek dame fra Signaldalen på skitur mot Veltvannet (Les: Tone L). Fint å møte henne, for da kunne Pingla med Pulk foreviges på et bilde.

Utstyr og tidsbruk:

Åsnes Gamme fjellski og Alfa Quest Advance Fjellskisko. Parispulk med Fjellpulken ekspedisjonssele med polstring og Fjellpulken drag sammenleggbart m/2-veis fjærdemping.

Fra Rognli til Gappo må du beregne 4-5 timer. Gappo til Golda ca. 3 timer og Golda til Rognli ca 4 timer. Tidsbruken avhenger selvfølgelig av vær og føre og kan variere endel.

Gappo og Goldahyttene tilhører DNT/Troms Turlag er ikke åpne eller betjente. Det betyr at du må bringe med deg alt du skal spise, drikke og sove i. Informasjon om hyttene priser, avstander, turtips m.m.  finner du på Troms Turlags hjemmeside: https://troms.dnt.no/

OBS!! Det er ikke merket løyper eller oppkjørte spor i Indre Troms, så det forutsetter at du er fjellvant, har godt utstyr og kan beherske kart,kompass og gps.

Siden denne turen gikk så bra, og øvelse gjør mester, tror jeg at Pingla med Pulk kommer til å gå nye aleneturer i årene framover.