25.05.-27.05.17 3 dagers sykkeltur - rundt nesten hele Vesterålen

For andre år på rad legger jeg og mine to sykkelvenninner, Reidun og Elisabeth, ut på sykkeleventyr. Siden vi syklet Lofoten i fjor sommer, så falt valget i år på "Lille-broren" til Lofoten - Vesterålen.

Grunnen til at vi velger Vesterålen er at vi aldri har vært der før, Vi har hørt (og lest) at det skal være minst like fint som Lofoten, og at det skal være myyyyye mindre trafikk. For å unngå spesielt fellesferie-trafikken, valgte vi mai og himmelfartshelga, og vi kunne da bruke 4 dager på sykkelturen rundt om i Vesterålen.

I forkant av turen møttes vi over en kaffekopp, så på kartet og prøvde finne ut mest mulig om Vesterålen. På nett så vi at det var anbefalt for syklende, men vi fant ingenting om andre som hadde syklet en "rund-tur" slik som vi planla. Men med hjelp av padlevenninne Marian på Sortland fikk vi noen gode tips, noen navn på blokka, så det var bare å pakke sykler og utstyr og kjøre til Vesterålen.

På slutten av innlegget finner du en nærmere rutebeskrivelse, kilometerangivelse, utstyr og noen gode råd.

Onsdag kveld:

Vi ankommer Sortland camping i regn........og bestemmer oss raskt for å ta inn på ei hytte. Det ble en tur til byen for å spise pizza og litt ompakking før vi tok kvelden. Neste morgen, når vi sjekket ut spurte vi om vi kunne la bilen stå igjen på campingen, -det fikk vi.

Dag 1 - Torsdag: Sortland, via Alsvåg til Nyksund:

Plan A: Sykle fra Sortland, via Alsvåg og Myre til Stø. Overnatte der og sende sykkelene med rib til Nyksund, mens vi selv skulle gå Dronningsruta langs sjøen fra Stø til Nyksund, evnt bli med rib`n over neste morgen.

Plan B: Så langt hadde vi ikke tenkt !!

Rundt kl. 11 trillet vi ut fra Sortland sentrum, etter Fv 820 med kurs mot Frøskelandskrysset. Det er gang- og sykkelveg fra Sortland nesten helt til Frøskelandskrysset, så turen gikk lekende lett med bilene på trygg avstand. Å være på sykkelferie og kunne sykle på gang- og sykkelveger er en drøm. Siden det var Kr. himmelfartsdag var det relativt lite trafikk, noe vi var veldig glade for. Fv 820 kan være en prøvelse å sykle, da dette er hovedvegen gjennom Vesterålen, og dermed all tungtransport fra fiskeindustrien.

Første stopp ble i Frøskelandskrysset hvor vi møtte 6 livlige franske jenter fra Chamonix, som var på en 11 dagers sykkeltur fra Bodø til Vesterålen. Det skulle vise seg at vi skulle møte disse jentene flere ganger på turen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Neste stopp ble i krysset på Palmåsen og matpause i busskuret. De franske jentene kom også til Palmåsen mens vi satt i busskuret. God stemning og ennå ganske tørre i tøyet.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det ble fargerikt når 3 norske og 6 franske jenter på sykkel innvaderte busslomma.
 

Vi hadde fått tips at Fv 820 er ganske trafikkert, så vi valgte å sykle veg 1520/Fv939 mot Myre. Det er den siden som vender mot Gavlfjorden, og som vistnok også skal var den fineste.

Planen var å stoppe på Toftenes, og spise på campingen der, men den klarte vi da altså å sykle forbi. Vi trodde Alsvåg var et større sted og at vi kunne få kjøpt mat der. Det viste seg at der tok vi feil...., så vi måtte pent sykle til Myre å satse alle kort på at vi kom til å finne et åpent spisested.

Mellom Alsvåg og Myre hadde jeg også mitt første, og eneste møte med asfalten - jeg tippa stygt da forhjulet plutselig smatt ned i ei brei langsgående sprekk noen cm utfor hvitstripa. Heldigvis tok backrolleren av det verste støtet, og jeg slapp unna med skrekken, noen skrubbsår og et styre som var slått skjevt.

Noen kilometer før vi kom til Myre, var vi kommet så langt på dag at "Han som styrer med været" fant ut at nå MÅ det regne og blåse litt. Det resulterte i at vi var våte og kalde da vi ankom Myre. På nytt møtte vi de franske jentene som hadde tatt korteste veg til Myre, - Fv 820. Heldigvis fant vi et åpent spisested og fikk satt til livs en hamburger, mens vi planla neste trekk. Neste trekk skulle da være å sykle til Stø, overnatte i telt og sende syklene med rib til Nyksund.

Det var her vi skulle hatt en plan B.... Nå hadde vinden tatt seg så kraftig opp at Vidar, som skulle kjøre rib`n fra Stø til Nyksund, kansellerte alle sine rib-turer over den værutsatte strekningen. Hva gjør vi nå?

Etter å ha fått noen forslag om rib-skyss fra Vidar, tips om campingplassen på Myre, og med tanke på hva vi skulle neste dag, bestemte vi oss for å sykle de 25 km t/r Myre-Nyksund, -for til Nyksund skulle vi, uansett.

Det regner fortsatt, vi er våte og kalde, men vi finner fram til Oppmyre camping. Her blir vi tilbudt et superfint 3-manns rom som vi takker ja til. Vi bytter til tørt tøy, henger opp det våte til tørk, mens vi sykler den 12 km lange grusvegen ut til Nyksund i duskregn, sol og vind om en annen. Vi ankommer Nyksund og det første vi møter er de franske jentene. Det blir en kort sykkeltur rundt i fiskeværet, før vi finner et åpent spisested.


Vi er nemlig veldig klare for en Lofotpils!! Tørrfisken på bildet er endel av vindusdekorasjonen. Vi, som da kommer fra "møbelerte hjem",  spiser ikke vindusdekorasjoner (selv om jeg hadde god lyst til det....)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Idylliske Nyksund. Riktignok veldig stille og nesten folketomt når vi var der. Her kan jeg tenke meg det er mye liv og røre på sommeren.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På tur tilbake mot Myre - vi snur oss og ser Nyksund i det fjerne.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sola skinner på Reidun og Elisabeth, mens svarte regntunge skyer truer uti havet.

 


Fiskehjeller kan brukes mer til mer å tørke fisk i - feks uttøying av stive sykkelmuskler og ømme sykkelrumper.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Reidun og Elisabeth måtte også prøve å løfte MyreDyret utav sokkelen.

Tilbake på det fine rommet på Oppmyre camping blir det middag -en helaften med 3 ulike retter fra Real turmat. Desserten blir "kakao med minntu."

 

Dag 2 - Fredag: Myre- sightseeing rundt til øyene utfor Øksnes og videre inn til Skjellfjorden - Bø - Ringstad etter Fv 820:

Plan A: Ta hurtigbåten fra Myre, rundt til øyene og inn til Skjellfjorden. Deretter skulle vi ta den vanlige rutebussen fra Skjellfjorden til Kråkberget for å slippe og sykle gjennom Vesterålens eneste tunell. Så skulle vi sykle til Huset på yttersiden Ringstad, hvor en ny rib skulle ta oss over Eidsfjorden til Stokmarknes.

Plan B: Ingen !!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Flatt hav, sol og riktig så idyllisk på Myre.

 


Med syklene stroppet fast på hurtigbåten er vi klare for å se øyriket utfor Myre.

Vi ringte hurtigbåtselskapet på forhånd og spurte om frakt av 3 sykler, og tilbakemeldingen vi fikk var at 3 sykler hadde de plass til. Grunnen til at vi valgte hurtigbåten var to-delt. Vi slapp da å sykle den trafikkerte Fv 820, og vi fikk sett øyene utfor Myre. Jeg anbefaler å ta runde med hurtigbåten, på den måten får  du sett det vakre øyriket utfor Myre. Vi valgte å ta den første hurtigbåten (rundt kl. 08) for da ville vi ha hele dagen til sykling.

Hurtigbåten anløper til Avløysa og vei 1563 i Skjellfjorden. Herfra skulle vi ta rutebussen, hvis den hadde plass til 3 sykler, hvis den gikk og hvis, hvis, hvis... Jeg ringte og fikk til svar at rutebussen korresponderte ikke med hurtigbåtens tidlige anløp, og at bussen kun hadde sykkelstativ til 2 sykler, og kanskje ikke kunne ta med 3 sykler, hvis, såfremt, ifall..... Tilbakemelding fra Busselskapets kundeservice var grei informasjon og de var hyggelige å snakke. Men de kan jo stakkars ikke noe for at busselskapet har gjort feil valg når det gjelder innkjøp av sykkelstativ. Det er ikke første gangen jeg møter norske busselskap med denne holdningen, det samme skjedde i Lofoten i fjor sommer. Hvordan kan de bare ha sykkelstativ til bare 2 sykler, når det finnes sykkelstativ til 3 og 4 sykler på annenhver bo-bil ?? Her er det tydelig at turistdestinasjonene og aktørene ikke snakker sammen på en felles løsningsplattform,da den ene "selger" det den "andre" ikke har har.

Nok om det - her var det bare å hive seg sykkelen og stålsette seg den ventende tunellen. Da vi kom til tunellen, var det på med alt vi hadde med av lys, både foran og bak. Den med best hodelykt (dvs jeg) ble syklende foran og den med best baklykt (Elisabeth) bakerst. Tunellen er litt over en kilometer lang, og det gikk veldig greit å sykle gjennom. Før vi syklet gjennom tunellen avtale vi neste kaffepause, ved neste bekk/elv, og heldigvis for oss, fant vi en rasteplass med alt vi trengte av fasiliteter rett etter tunellen. Fram med primus, pulverkaffe og brødskive.

Etter ytterligere noen kilometer på sykkelen, kom vi til tettstedet Straume. Her fant vi en åpen butikk og en koselig cafè. Det ble lunsjtallerken på cafèn før vi syklet videre mot Bø.

 


Vist er det vakkert i Vesterålen. Bildet er tatt et sted mellom Straume og Steine, men jeg vet ikke helt hvor.

Her skulle det vise seg at vi bomma litt igjen.....Vi trodde Bø var et tettsted med butikker osv, men fant fort ut at slik var det altså ikke. Bø er bare et samlenavn for et litt større område og tettstedene er Straume og Vinje/Steine. Egentlig gjorde det ingenting at vi bomma for da vi passert skiltet Snarset, fant vi ut at det ikke var så langt igjen til Ramberg og Ringstad.

På Ringstad hadde vi kommet i kontakt med Huset på yttersiden Ringstad, og vi hadde gjort en forhåndsavtale om rib-skyss over Eidsfjorden. Ringstad er en idyllisk plass, gode fiskemuligheter og fine forhold for kajakkpadling, hyggelig og hjelpsomme drivere av Huset - anbefales.

Så etter en utsøkt middag, ble syklene båret ombord i rib`n, vi fikk på overlevelsesdrakter og flytevester og instrukser om hvordan vi skulle "stå i bølgene".


OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Syklene er bundet fast foran på rib`n.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Reidun og Elisabeth påkledd og sikret - klar for tur over Eidsfjorden.
 

Eidsfjorden lå speilblank, det var omtrent ikke krusninger på sjøen, og turen over til Stokmarknes tok omlag 20 minutter. Tenk all den tid vi sparte på det, kontra å snu og sykle Fv 820 tilbake mot Frøskelandskrysset??


Vi gikk rett til Vesterålen Kysthotell for der er det flytebrygger og fint å gå iland med båt/rib. Her er det også campingplass, hotell, rorbuer og spisested.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Teltene er satt opp og vi er klare for en liten tur til Stokmarknes.


Etter å ha funnet en teltplass, og fått alt pikk-pakket inni teltene, syklet vi til Stokmarknes sentrum for å se oss litt rundt, og ta en velfortjent øl. Siden vi spiste middag på Ringstad litt tidligere på dagen, ble vi på nytt ganske så sultne. En ny rett fra Real turmat ble tatt fram, og denne gangen ble desserten "kaffe med minntu".


Dag 3 - Lørdag: Stokmarknes - Oshaugen, langs Eidsfjorden - Eventuelt helt fram til Sortland:

Plan A: Først en tur til Stokmarknes sentrum for å gå på cafè, mat- og sportsbutikk. Så sykle langs Eidsfjorden mot Oshaugen hvor vi skal finne en fin teltplass den siste natta.

Plan B: Sykle helt til Stokmarknes og kjøre hjem (en dag for tidlig).


Klar for å sykle fra Stokmarknes.

Etter en trivelig cafè og sportsbutikk-runde på Stokmarknes syklet vi over brua og mot Bitterstadkrysset. Her kunne vi velge 2 veier til Sortland, den mer trafikkert Fv 82, eller den minst trafikkerte vegen Fv 885, som går langs Eidsfjorden. Vi var blitt anbefalt å sykle Eidsfjorden, mest på grunn av lite trafikk, men også at den var den fineste med tanke på landskapet. Vi valgte å sykle langs Eidsfjorden, men viste da at det ikke ville være butikker og cafèr langs vegen. Ulempen med å sykle Eidsfjorden er at asfalten her er ikke av beste sort, men det gikk veldig greit nettopp på grunn av at vegen er lite trafikkert. Det ble noen korte pauser før vi bestemte oss for å koke kaffe og ta en matbit, på en fin plass i nærheten av Straumfjord.

Vi syklet videre og plutselig sto vi i krysset på Oshaugen....hva skjedde ? Hvor kan vi slå opp telt her ? Vi hadde syklet forbi der vi hadde tenkt å telte, og på skiltet i krysset sto det - Sortland 12 km. Hva gjør vi nå?


I krysset på Oshaugen - kort rådslagning oss imellom og vi bestemmer oss for å sykle de 12 km mot Sortland.
 

Vi syklet Fv 952 til vi kom inn på Fv 951, og deretter mot Sortland. Vi hadde ennå ikke bestemt oss for om vi skal overnatte siste natta på Sortland camping, eller om vi bare rett og slett skal kjøre hjem. Tenkepause....mens vi sykler mot Sortland. Valget blir tatt, vi henter bilen, drar og finner et spisested og kjører hjemover på natta. Vi sykler inn på Sortland camping - hvem tror du vi møter ? Jo, de 6 franske jentene som vi møtte første dag. Trivelig gjensyn og prat på "hakkete" engelsk.

Det som skulle være en 4 dagers sykkeltur i Vesterålen ble til 3 trivelige dager på sykkel rundt nesten hele Vesterålen. Takket være hurtigbåten og rib-skyss synes jeg vi klarte å få med oss veldig mye på 3 dager. Det var kun Myre-Stø, Nykvåg-Hovden og Hadseløya vi ikke fikk sett, så vi må si oss fornøyde med turen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sykkelkartet mitt.

Avstander:

Dag 1-Sortland-Nyksund ca. 76 km

Dag 2-Myre/Skjellfjord-Ringstad ca. 60 km

Dag 3-Stokmarknes-Sortland ca. 63 km

Litt om utstyr og erfaringer:

Vanlige hybridsykler med backrollere og styrevesker. En pakksekk (telt, sovepose, liggeunderlag) ble lagt oppå bagasjebrettet.

Refeksvester, hjelmer og lys både foran og bak. Vi gjør alt for å være mest mulig synling på veien.

Telt og utstyr for å sove ute, jervenduk, varme ytterjakker, primus og kokeutstyr. Pakk alt inn i pakkposer så holder det seg tørt.

Sykkelverktøy, lappesaker, sykkelpumpe og ekstra slange. Sykkelbukse, sykkelsko eller vanlig joggesko. Vi brukte også skotrekk over skoene fordi det regnet og blåste. Skotrekk holder deg tørr og varm.

Ring alltid og avtal skyss med busselskap, hurtigbåt, rib-skyss osv.
Mye finner du på nett, men jeg opplevde ofte at hjemmesidene til de ulike aktørene ikke alltid er helt oppdaterte - så det kan lønne seg å ringe for og sjekke ut informasjonen. Spør deg fram, vi fikk nyttig informasjon og gode råd når vi tok oss tid og stoppet opp og spørre lokalbefolkningen.

De dagsetappene vi syklet ble kanskje litt for lange. Vi kunne med fordel ha syklet kortere etapper, men dette er noen ganger vanskelig pga avstandene mellom tettstedene, campingplasser eller fine fri-camp teltplasser. Jeg vil også nevne at Vesterålen er ikke flat mark, landskapet bølger og det går litt opp og ned. Men ingen motbakker var så bratte at de tok lurven av oss.

Vi foretrekker å overnatte på campingplasser, mest fordi vi er bekvemme og ønsker tilgang på dusj- og toaletter, men også for vår egen sikkerhet. Dessuten kan mange av de fine fri-campområdene se ut som rene "ute-doer", hvor toalettpapiret flyter. (Skulle ønske de var mer tilrettelagt med do-fasiliteter og søppeldunker).

Når det gjelder mat og drikke, er det kun frokost og en Real turmat eller to, vi har med oss. Av hensyn til plass i sykkelveskene og tyngden på sykkelen handler vi maten daglig og lokalt der vi sykler. Vi legger alltid inn cafèstopp, kanelsnurrespising, en øl på pub`n og middag på lokale spisesteder som en del av turene våre. Det at vi aller helst bor på campingplasser, handler mat og drikke lokalt, spiser middag på restauranter, kjøper tjenester lokalt (rib, båt og buss), går på cafè og pub er vår måte å gi noe tilbake til området vi har besøkt.

Selv om våren var veldig sein i år ble Vesterålen akkurat den tur-opplevelsen vi ønsket. Det vi kommer til å huske er, alle de trivelige folkene vi møtte, lukta av nyspredd møkk på jordene, tørrfisk og fjæralukt, blandet med måseskrik, løvetann og blomstrende hvitveis langs veiene. Vesterålen er naturmessig mangfoldig og varierende. Fra grønne frodige landbruksområder, til vilt kystlandskap med høye fjell, skjærgård med lune viker og hvite strender, lyngheier og beitelandskap, forblåste og værbitte klipper mot storhavet på yttersiden. Vi storkosa oss, og vi kan så absolutt anbefale Vesterålen til andre syklister.

Om jeg skulle ønske meg noe for Vesterålen, så må det være flere skilt med stedsnavn langs veiene, og kanskje busselskapet kunne kjøpe større sykkelstativ.

Tusen takk til Reidun og Elisabeth for 3 fine dager i Vesterålen. Dere er toppers turvenner. Nå må vi sette oss ned å finne ut hvor vi skal sykle neste gang....Jeg gleder meg allerede.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Aud E. Nystad

Aud E. Nystad

55, Storfjord

Rett og slett turglad, både på land og vann - høyt og lavt. Elsker min flotte sønn, trugene, skiene, syklene og havkajakkene mine. Født i Havøysund/Slotten, oppvokst i Signaldalen og har utover det bodd på steder som: Tromsø-Sessvoll/Jessheim-Kløfta og Bardufoss. Håper å inspirere og motivere andre til og komme seg Ut På Tur. Bare en ting til: Husk Copyright Det er ikke lov å kopiere bilder eller teksten i mine innlegg. Du finner meg også på Instagram: nystadpatur

Kategorier

Arkiv

hits