Juli 2017 - På sykkeltur rundt Lyngenfjorden

Gode ideer om neste tur blir gjerne unnfanget mens man er på tur. Slik var det med denne litt impulsive turen sammens med sykkelvenninne Tove. Lyngenfjorden rundt ble unnfanget da vi syklet fra Lyngstuva til Lyngseidet i fjor sommer. Så når værmeldingen viste sommer, sol og nesten vindstille, var det bare å hive seg rundt på syklene.

Utfra vær og vind, bestemte vi oss for å starte fra Hatteng, så sykle Fv 868 via Furuflaten til Lyngseidet - ferga over Lyngenfjorden til Olderdalen og derfra E 6 tilbake til Hatteng. En total lengde på ca 130 km, en overkommelig strekning og en fin dagsetappe for to relativt godt trente damer i sin beste alder.

Jeg møtte Tove på Hatteng, hvor vi satte igjen bilene våre. Vi tråkket ut mot E 6 og passerte rasteplassen på Taterneset da Tove kommenterte av jeg hadde "kast" på bakhjulet. Jeg merket selv at sykkelen var noe utstødig og så med selvsyn at hjulet kastet på seg. Jeg stoppet og fant fort ut at en av eikene på bakhjulet var godt av/brukket. Vel...vel...hva gjør vi nå da? Sykler jeg videre vil jeg punktere før Oteren, skal vi bryte av sykkelturen, eller skal vi snu sykle tilbake og kjøre hjem til meg og hente terrengsykkelen? Valget var enkelt  - vi snudde og kjørte hjem til meg for å pakke om bagasjen og bytte sykkel. I tid tapte vi ca. 2 timer på dette, men det betydde av vi skulle sykle turen som planlagt.

Da er hybriden byttet ut med terrengsykkelen og vi passerer Kileng på Fv 868 mot Lyngseidet. God stemning.

Matpause like utenfor Steindalen. Fin utsikt innover Storfjorden.

Til ære for mine gode padlevenner på Furuflaten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Under Pollfjellet. Det er ikke tillatt å sykle Pollfjelltunnellen, men heldigvis har den gamle rasutsatte veien blitt ivaretatt slik at syklende kan ferdes her. Nå er vi kommet til Lyngen kommune, og her er det sauer på utmarksbeite. HUSK Å LUKKE PORTENE !!!!!

Det var under Pollfjellet vi fant ut at vi ikke skulle sykle hele turen denne dagen. Vi hadde tapt tid når jeg måtte bytte sykkel og det ville bli sen kveld/natt for oss. Det var nå plan B bare oppsto, sånn helt av seg selv..... Tove er fra Lyngseidet og hennes foreldre bor der, ergo vi sykler dit for å spise litt, gå på toalett og ta en fin lengre pause. Som sagt som gjort, og det ble et koselig gjensyn med Toves familie. Etter nesten å ha forspist meg på alle kakene til Toves mor, syklet vi mot Lyngseidet og 15.00-ferga over til Olderdalen.

Overfarten tar ca 45 min og vi sto oppå dekket omtrent hele turen over.

Strekningen Hatteng-Lyngseidet er ca. 46 km. Jeg husker ikke hvor lang tid vi brukte på det.

Fra Olderdalen syklet vi E 6 mot Trollvik (Birtavarre) hvor vi skulle overnatte hos Tove og hennes venn. Her merket vi med en gang at trafikken var tyngre og tettere i forhold til fylkesveien mellom Oteren og Lyngseidet.

Dag 2: Trollvik - Hatteng

En god middag, litt rosevin og en god natts søvn gjør underverket. Klare for siste del, la vi glade og opplagte i vei fra Trollvik.

På tur fra Trollvik mot Birtavarre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Birtavarre, Løkvoll/Manndalen, Skardalen ble passert.

Her ser vi over fjorden mot Oksvik hvor Toves barndomshjem ligger.

Det er to lengre tunneller mellom Birtavarre og Nordnes. Her er de gamle vegene åpne slik at syklister skal bruke disse. Det var på en av disse veistrekningen vi fant denne rosa tre-hjulssykkelen. Selvfølgelig måtte jeg teste doningen.

I området rundt Nordnes med flott utsikt utover den ville vakre Lyngenfjorden med Lyngsalpene som en massiv bakvegg. På Nordnes tok vi oss en kaffe/matpause før vi fortsatte mot Skibotn.

Eneste tunnell man må sykle gjennom er den ca. 500-600 m lange Larsbergtunnellen. VI stoppet før tunnellen og satte på hodelykter og blinkende baklys.

Neste og siste stopp på turen var Kafe Ruija på Skibotn. Ser serveres nydelige kaker og god mat. Vi gikk for kaker....... Fra Kafe Ruija syklet vi Gammelveien gjennom Skibotn og den gamle Horsnesveien. Dette for å unngå den sterkt trafikkert E 6.

Strekningen fra Olderdalen til Hatteng er på ca. 91 km. Jeg vet nok engang ikke hvor lang tid vi brukte fra Trollvik til Hatteng. Tiden var egentlig ikke så viktig, vi hadde ferie, vi var på sykkeltur og vi skulle kose oss.

Som dere ser av bildene så syklet Tove dag 1 med en vanlig hybrid med front og sidevesker. På dag 2 byttet hun til terrengsykkel med front og sidevesker. Jeg syklet hele turen på terrengsykkel med front og seteveske. For å være synlig på veien brukte vi refleksvester. Turen rundt Lyngenfjorden går på relativt lettsyklet vei, og det er ingen tunge og lange motbakker.

Det går helt fint å sykle hele strekningen på en dag, om man bare starter tidlig på dagen og treffer rett på fergetidene. Eller du kan gjøre som oss, være turister i egen region og ta det som en ferie/overnattingstur.

Tusen takk Tove, for nok en fin sykkelopplevelse. Vi blir bare flinkere o flinkere med tanke på å oppleve nærområdene våre fra sykkelsetet. Vi er heldige som ikke trenger dra så langt for å oppleve noe vilt og vakkert.